BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, April 29, 2010

awak kuatkn???


awak...
awak kuat kn??awak takkan nanggis lg kn....
apapun jadi...awak tetap takkan nanggis kn?
sya tahu awk sedih..
tp rsa sedih awk takkan ubah ape2

awak ckp nk jadi gurlz yang kuat...
jd,awak kna tabah trima sume ni...
kenyataan tu mmg pedih
tp ape pun awk kena trima...
sebab sume ni nk latih awk jd lebih kuat....

awak...
bila awk rsa sedih...msh ramai lg insan yg lebih sedih...
awk msh ada kwan2...diorg sentiasa ada utk awk...
sentiasa wat awk tersenyum...

awk iklaskan ape yang tjadi...
awak lepaskanlah segalany...
jgn ada walaupun sedikit perasaan benci dan dendam dlm diri awk...
awak kna blajar trima sumenya dgn hati tbuka....
kalau dpikirkn sedih + sakit+ pedih...
mmg sakit...tp awk jgn lemah...
biarkn y blalu terus blalu...
ALLAH lebih mgetahui sgalany..

awak kna janji...
yang awk takkan naggis lg...
awak kna yakin...
apa yang ALLAH aturkn adalah y tbaik utk awk....
awak simpan sume tu sbagai pgalaman yg paling bharga utk awk eh...
jgn bazirkan airmata awk...
airmata awk bmakna...

awak tsungkur dan tjatuh..
tp pasni awk bangun dan terus blari eh...
jgn terus rebah disitu....

awk janji eh...
awk jgn nanggis lg...
awak kuat
awak mampu hadapi sume ni...=)

mCari kEtenAngAn...

hidup ni tak seindah kita duga...tak semudah kita sangka...
mungkin ari ni kita hepi,suka..tp esok lusa kita tak tau apa nk jd kn...
so,sbg manusia,kita kna prepare je ngan dugaan idup ni...kdg2 bila da dugaan,kita perlu ketenangan...kt cni da tips nk dpt ktenangan..moga2 kalau da mslh,kita tak mudah melatah...dan masih boleh cari ktenangan...

1. Zikrullah.
-Zikir kepada Allah Swt merupakan salah satu cara ntuk menggapai ketenangan jiwa, Bila seseorang menyebut nama Allah, memang ketenangan jiwa akan diperolehnya. Ketika berbuat dosa lalu berzikir dalam bentuk menyebut kalimat istighfar atau taubat, dia menjadi tenang kembali karena merasa telah diampuni dosa-dosanya itu. Ketika mendapatkan kenikmatan yang berlimpah lalu dia berzikir, maka dia akan meraih ketenangan karena dapat memanfaatkannya dengan baik dan begitulah seterusnya sehingga dengan dzikir, ketenangan jiwa akan diperoleh seorang muslim,

Allah berfirman yang artinya: (yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah hanya dengan mengingat Allahlah hati menjadi tenteram


2. Yakin Akan Pertolongan Allah.
-Dalam hidup ini, seringkali banyak rintangan dan dugaan yang harus dihadapi.Ketidaktenangan seperti ini seringkali membuat orang yang menjalani kehidupan menjadi berputus asa dan kecewa. Walaupun mghadapi masalah yang sulit sekalipun,seorang muslim harus yakin dengan adanya pertolongan Allah.Jadi,kita seharusnya menghadapi permasalahan yang datang tanpa perlu mengeluh,sesungguhnya ALLAH SWT telah mengatur yang terbaik untuk kita.

3. Memperhatikan Bukti Kekuasaan Allah.
-
Kecemasan dan ketidaktenangan jiwa adalah kerana manusia seringkali terlalu merasa yakin dengan kemampuan dirinya, akibatnya kalau ternyata dia merasakan kelemahan pada dirinya, dia menjadi takut dan tidak tenang, tapi kalau dia selalu memperhatikan bukti-bukti kekuasaan Allah dia akan menjadi yakin sehingga membuat hatinya menjadi tenteram, hal ini karena dia sedar akan besarnya kekuasaan Allah yang tidak perlu dicemasi, tapi malah untuk dikagumi.

4. Bersyukur
-
Allah Swt memberikan kenikmatan kepada kita dalam jumlah yang amat banyak. Kenikmatan itu harus kita syukuri (dengan hati, lisan, dan perbuatan) kerana dengan bersyukur kepada Allah akan membuat hati menjadi tenang, hal ini kerana dengan bersyukur, kenikmatan itu akan bertambah banyak. Tapi kalau tidak bersyukur, kenikmatan yang Allah berikan itu kita anggap sebagai sesuatu yang tidak ada ertinya dan meskipun jumlahnya banyak kita merasakan sebagai sesuatu yang sedikit. Apabila manusia tidak bersyukur, maka Allah memberikan azab yang membuat mereka menjadi tidak tenang.

Allah berfirman yang ertinya: Dan Allah telah membuat suatu perumpamaan (dengan) sebuah negeri yang dahulunya aman lagi tentram, rizkinya melimpah ruah dari segenap tempat, tetapi (penduduk) nya mengingkari nikmat-nikmat Allah; karena itu Allah merasakan kepada mereka pakaian kelaparan dan ketakutan, disebabkan apa yang selalu mereka perbuat


Saturday, April 24, 2010

............beautiful blogger award....

1st award dr farrahnuramirah....
thankz..=)..hihi


1. Thank and link the person that give you the award.
2. Pass this award onto 15 bloggers you've recently discovered and think are fantastic.
3. Contact said blog and tell them know they've won the award.
4. State 7 thing about your self.

1-----thankz sgt2 kt
FARRAHNURAMIRAH

2 &3 -----then..award ni utk...amik eh...
=)hihi..

tulip
fuziah
khadijah zakaria
myra arshad (:


4-----psl sya lak..

**nama saya norhasmiza hassan**
**blajar kat uthm**
** agak sensitif (skit je)**
**nk jd gurlz yg kuat,no more tears**
**syg sume yg da kt skeliling**
**dlu ska sgt bc novel,skrg tak lg...=(**
**rindu sgt nk blik umah**


dh bis...stakat ni je...the end...=)

**follow versi ami, **hihi





salah parking....


skt kpala + pening+ ngantuk+mcm2 lg mlm ni..
ni sume gara2 solid....mmg dh pejal kpala ktorg mlm ni....hihi
dlm sibuk2 study solid ni...tlintas kt kpala ak psl slah parking...
tp ni bkn slah parking keta ke,moto ke,basikal ke...
ni pasal heart problem....hihi...(tp bkn medic eh)

dalam hal ni..ak lbh fokus pd prempuan a.k.a gurlz...
sbb ak kn prmpuan...kn.kn...
sbnrny ak nk ckp psl slh bg ati pd seseorng..
salah parking la maknany tu kn....
kdg2 bila kita jmp ngan seseorg..
kita rs tu y tbaik,y sesuai,y leh kita percayai...
tp maybe jgk kita salah mduga...
bagi kita..dia tbaik utk kita..
tp bg dia kita bkn y tbaik utk dia...

jd...sbg prempuan kita kna hati-hati...
hati2 dlm mnilai org dan hati2 time nk parking hati kita ni...
sbb ati kita cma satu....
dan y satu tu utk seorang je...
biar lmbt parking hati kita ni...
tp jgn smpi salah parking...
(kna saman nt..hihi)

hati-hati dlm beri ati ni bkn maknany kita mmilih...
dan bkn coz tak pcaya kt 'orang2 bkenaan'..
tp utk kbaikan kita nt...
spaya nt kita tak tluka dan hati kita tak hancur kna langgar...hihi

last but not least...
sma2 kita doa agar kita tak slah parking...
dan pd y prnh slh parking..
moga pasni kita tak salah parking lg...=)
dan supaya kita jmp ngan tmpt parking y sesuai
a.k.a org y btl2 hargai kita...

Thursday, April 22, 2010

hargai + sayangi diri sendiri..

dalam hidup ni...bnyk pkara y kita wat tanpa kita sedar....
kdg2 kita tlalu mghargai org lain..
tlalu blajar mnerima diri insan lain seadany...
tanpa kita sedar....kita lukakan hati kita sendiri....

sharusny...dalam idup ini..
kita perlu blajar mnyayangi,mnerima serta mhargai diri sendiri....
agar kita tahu....bila ada y mahu pergi...
masih ada y tinggal....
kkuatan,ktabahan dan juga senyuman...

jadi...jika ada y pergi..
wanita tak akan jd lemah...msh da kkuatan y bsisa....
blajar utk jadi PUTRI KUSAYANG.....=)


Wednesday, April 21, 2010

iklas + redha +maafkan = HATI...

kdg2 bila kita diuji dgn satu2 masalah,kita mudh lemah....
tanpa kita sedar tu ujian dari-NYA...
skadar nk uji kita sebagai hambaNYA....

ujian tu nk uji kekuatan ati kita...
segala-galany tletak pd ati...
utk hadapi,redha dan iklaskn apa y tjadi.....

ati kdg2 sakit dgn apa y tjadi...
mungkin ati kita tlalu lemah menghadapi dugaan ini..
jd,tlalu mudah ati kita berasa sakit..
sakit kerana tlalu mgikut nafsu...
sakit kerana bnyk mlakukan dosa....

jika ati kita resah,tak tenang kerana dugaan y mlanda...
maknanya ati kita blum cukup sihat....
blum ckup bersih......
blajar iklaskan segalany...
redha dgn apa y tjd....=)

Sabda Rasulullah SAW:
“ Sesungguhnya di dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya. Tetapi seandainya daging itu kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Dan daging yg dimaksudkan ini adalah hati” (Riwayat Bukhari dan Muslim dari Nukman bin Basyir)

PERNAH dan PERGI....

ak suka dua patah perkataan ni....
kwn ak knalkn kat ak..fuzi a.k.a finazadam
PERNAH....sume org pernah kn...
tak ksh la pernah apa pun...
pernah rasa,pernah jatuh,pernah,pernah dan pernah....
tp sume y pernah mst bkait rapat ngan ati dan perasaan...

PERGI...ada yg pergi namun msh ada yang tinggal....
terpaksa pergi atau mmg nk pergi....
tpaksa atau mmg nk pergi...dua2 sakit..
yg beza cma waktu sakit tu terasa....
apa2 je la kn...y penting DIRI dan HATI msg2...

sbnrny perkataan ni sesuai dgabungkn...
PERNAH PERGI....
sesuatu y PERNAH PERGI....
dan sapa2 yg PERNAH rasa...
tentu rs sakit + kecewa+tluka+mcm2 lg...
namun PERNAH PERGI kdg2 mgajar kita...
tntng erti sbnr kpercayaan,klukaan dan kkuatan.....

bila ada yg PERNAH PERGI....
hrpn y tinggal cma sisa kkuatan....
utk ubati sgl y PERNAH PERGI...=)

final exam....

hari ni ari first paper exam...
lg 4 paper msh menanti....
cam2 rasa dh terasa...
risau,debar,takut sume dh bersatu...
kuat ke ak nk hadapi...eemm...

exam mmg dh slalu...tiap2 sem..
tp sem ni ak lbih risau...
dpt tak ak tunaikn janji...
janji utk abaikan segala y tlh tjadi...
smpai final exam abis...

ak yakin...sume tletak pd diri ak...
utk jd lemah,utk jd kuat.....
ak sendiri y pilih...
ak pilih utk kuat...jd ak KENA abaikan segalanya....

YA ALLAH,engkau pimpinlah diriku ini....
berikan aku kekuatan dan ketenangan...
AMIN.......

Tuesday, April 20, 2010

hati......


hati seorang wanita...
umpama kulit bawang..
berlapis-lapis dan amat nipis....
andai terguris terlalu mudah menangis....

Seorang wanita
tidak akan menangis dengan mudah,
mlainkan di depan orang yang dia sayang.
kdg-kdg dia menjadi lemah.
atas perkara yang tak pernah disangka...

Seorang wanita tidak akan menangis dengan mudah,
melainkan seandainya diriny dipersiakan.,
Tiada lagi rasa egonya,
yang tinggal hanya rs terluka...

Dia menangis bukan karena dia lemah
Dia menangis bukan kerana dia menginginkan
simpati atau rasa kasihan.
Dia menangis,
Kerana sudah tidak mampu bagi dirinya,
menghadapi kekecewaan ini...

dan dia menangis...
menangis untuk mendapatkan kkuatan
baginya menghadapi ari esk...

segaris senyuman diwajahnya..
tak dapat menggambarkan kekecewaan hatinya..
luka dihati menanggung
rasa pedih dan hampa sendiri...

namun setiap kali tersungkur dan trjatuh...
wanita akan bangun...
utk terus bejalan dan blari
kerana baginya...
kelukaan ari ini adalah kekuatan utk ari esk....

dan sebenarnya...
hati seorang wanita..
tiada siapa yang tahu...
hanya tuhan yang tahu....




Sunday, April 18, 2010

big gurlz dOnt cry....


Dalam ak nk cuba lupakan pkara2 y tjadi ini....msh da lg cite2 berunsur ksedihan y sayup2 tdengar d telinga ak...emm..maybe cite2 tu nk uji kkuatan ak...big gurlz dont cry...u r not crying woman..=).. pape pun ak kna akur ngan realiti sebuah khidupan...bak kata kwn ak..."realiti xseindah fantasi"...jd bsedia dgn pkara y xdsangka...be strong..bbalik pd cite2 sedih tu...kdg2 wat ak bpikir,waktu sdih2 cam ni la manusia akan wat mcm2..adakala nya jalan y dpilih tu jalan y salah...so,kita kna slalu tabah n blajar utk tabah..insyaALLAH kita xkn pilih jln y salah....semua bgantung pd diri kita...

Namun kita kna ingat....setiap y tjadi ada hikmahnya....mungkin ALLAH nk mguji kkuatan kita dan mungkin juga ALLAH mengingatkn kita y tleka...adakalanya kita mlakukan ksalahan tanpa kita sedar....jd,bila ada ksedihan akibat ditinggalkn,mninggalkan,dlukakan,dkecewakan mmg pedih...namun kita kena ingat msh da lg insan2 kt sisi kita y still bg kita smangat...y still syg n hargai kita..dan tu juga mungkin peluang untk kita lebih ingat pada yg MAHA PNCIPTA...ALLAH slalu ada ngan kita dan xkn tinggalkan kita kalau kita xlupakannya..so,apa pun tjadi,sentiasa ingat pada DIA dan big gurlz dont cry..=)

Saturday, April 17, 2010

hadapi dgn senyuman

hadapi dengan senyuman
semua yang terjadi biar terjadi
hadapi dengan tenang jiwa
semuakan baik baik saja

inilah ketetapan tuhan
sudah ditetapkan tetaplah sudah
tak ada yang bisa merubah
dan tak kan bisa berubah

relakanlah saja ini
bahwa semuanyakan baik
terbaik untuk kita semua
menyerahlah untuk menang


video

segalany tentang hidup..

fikir-fikirkanlah.......

1- Ketika satu pintu kebahagiaan tertutup, pintu yang lain dibukakan. Tetapi sering kali kita terpaku terlalu lama pada pintu yang tertutup sehingga tidak melihat pintu lain yang dibukakan bagi kita.

2- Kemaafan mungkin amat berat untuk diberikan kepada orang yang pernah melukai hati kita. Tetapi hanya dengan memberi kemaafan sahajalah kita akan dapat mengubati hati yang telah terluka.


3-Kita sering nampak derita hari ini, tapi kita jarang ingat kebahagiaan untuk esok hari, jadi belajar lah untuk menghargai apa yg kita miliki hari ini, kerana kita takkan dapat mencapai penghargaan untuk esoknya jika semuanya telah tiada…..

4-Jangan sesali apa yang sudah pergi. Jangan tangisi apa yang sudah tiada. Tetapi bangkitlah dan bina kembali apa yang telah hilang dan pergi.

5-Janganlah berputus asa. Tetapi kalau anda sampai berada dalam keadaan putus asa, berjuanglah terus meskipun dalam keadaan putus asa.

6-Hati yang terluka umpama besi bengkok walau diketuk sukar kembali kepada bentuk asalnya.



"kdg-kdg kemaafan mungkin amat berat untuk diberikan kepada orang yang pernah melukai hati kita. Tetapi ketahuilah hanya dengan memberi kemaafan sahajalah kita akan dapat mengubati hati yang telah terluka. Kemaafan yang diberi secara ikhlas umpama pisau yang boleh membuang segala parut luka emosi" -iklaskan apa y terjadi-

...jangan bersedih..

ksedihan y ak rskan ni xmgubah apa2 pun dlm idup ak...tp ak msh sukar utk buang rs sedih...
dlm ak msh cari2 hidup ak blik,ak bnykkan mbaca...antara buku y ak bca buku bjudul 'jangan bersedih' tulisan Dr 'Aidh bin 'Abdullah Al-Qarni....

bnyk pengajaran ak dpt dari buku ni.....walaupun msh sukar utk dapatkn kekuatan namun sedikit sbnyk ada pgajaran y ak dapat....ada ayat y memberi makna mdalam bg ak..
"apabila hari ini anda dapat memakan nasi yang harum baunya, maka apakah anda masih berfikir tentang nasi basi yang telah anda makan kelmarin,yang akan mbahayakan kesihatan anda?mungkin anda masih berfikir tentang nasi yang anda makan esok hari, padahal nasi tsebut masih ada dalam angan-angan"

walaupun ak xtau apa y bkal tjd esok..namun ak xharus pikirkn apa y telah tjadi...past is past....n salah satu tajuk dalam buku ni y ak suka "jgn bsedih,plihan ALLAH adalah pilihan terbaik..." erm...pahamkn maknany...mungkin kalau ada di antara kita y bsedih..buku ni leh kurangkn ksedihan kita...

"jika seseorang hadir dalam hidup kamu dan mjadi sebahagian daripada kamu,tetapi atas sebab tertentu dia tpaksa pegi, jgn tlalu bsedih..terimalah knyataan itu,dan skurang-kurangnya dia pernah mbahagiakan kamu"

mendalam maksud ayat ni....tp ayat ni xde dlm buku tu...ayat ni just utk peringatan...peringatan utk ak n utk sume....=) ak juga da baca satu cite...mungkin jugak leh kaitkan antara wanita dan airmata...sinonim kn wanita dan air mata..namun menangis bukan bmakna wanita lemah....cuma kdg2 naluri seorang perempuan begitu halus....dan apabila tluka sangat mudah mnanggis...tp tangisan tu hanya smentara,utk mereka cari kekuatan...

Erti tangisan wanita : wanita cantik yang suka menangis

Seorang anak laki-laki kecil bertanya kepada ibunya “Mengapa ibu menangis?”

“Kerana aku seorang wanita”, kata sang ibu kepadanya.

“Aku tidak mengerti”, kata anak itu.

Ibunya hanya memeluknya dan berkata, “Dan kau tak akan pernah mengerti”

Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya, “Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?”

“Semua wanita menangis tanpa alasan”, hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya.

Anak laki-laki kecil itu pun lalu tumbuh menjadi seorang laki-laki dewasa, tetap ingin tahu mengapa wanita menangis .

Akhirnya ia menghubungi Tuhan, dan ia bertanya, “Tuhan, mengapa wanita begitu mudah menangis ?”

Allah berfirman:


“Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan ”


“Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya “


“Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh ”


“Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya ”



“Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya ”


“Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu”


“Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan.
Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan.”


“Kau tahu:


Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya.”


“Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya tempat dimana cinta itu ada.”


sama2 kita renungkannya...=)






BiNgKsan HaTi...

"Aku minta kepada Tuhan setangkai bunga segar, DIA beri kaktus berduri. Aku minta kupu-kupu, diberi ulat berbulu. Aku kecewa, namun kemudian kaktus itu berbunga indah, ulat itu pun menjadi kupu-kupu yang cantik.. Itulah, jalan Allah,indah pada masaNya. Allah tak beri apa yang kita harapkan tapi DIA beri apa yang kita perlukan. Kadang-kadang kita sedih, kecewa, terluka, tapi jauh di atas segalanya, DIA telah mengatur yang terbaik buat kita...."

mungkin apa y terjadi ni ada hikmah tsendiri...ak cuma perlu kuat mniti hidup ini...kita milik ALLAH,dan apa y diaturkn olehny adalah y terbaik utk kita...ALLAH xkn bebankn umatnya dengan dugaan y xmampu ditempuhi umatnya...bila ak terasa sakit...msh ada insan y lebih sakit dr ak..bila ak terasa susah,masih ada insan y lebih susah dari ak....bila ak rs sunyi,msh ada insan y lebih snyi dari ak....kata2 tu ak jdkan smangat utk ak...sglanya akan berakhir...msa akan menentukan segalanya...

hidup ini...


kdg2 dlm idup ni mcm2 perkara y xdisangka2 blaku...
sume skelip mata...blaku dgn spantas kilat..
sbg manusia adakalany tjatuh gak kita dgn pkara y tba2 nie....
tp time kita tsungkur,jatuh & rebah ni kita dpt mnilai sjauh mna kkuatan y bsisa dlm diri kita...
dan bukak mata utk lihat insan y ada d sisi kita...
ksakitan y kita rs kdg2 leh wat kita btl2 lemah...cmana y ak rs skrg...so sad..=(

but apa pun..aku kna trima....
bak kata pepatah
"kenyataan tu kdg2 menyakitkan..."
namun ak msh mcari kkuatan utk ak bgn....utk kmbli bjlan n trus blari.....
mungkin ada hikmah apa y jd...dugaan ini tlalu kecil utk ak trus bsedih...
msh ramai insan y diuji dgn ujian y lebih berat....